Jul 21, 2009

up and down.....atas dan bawah

kite slalu cakap dan dengar.....

orang atasan perlu peka dengan orang-orang kat bawah die....

kehendak diorang....

kebajikan diorang....

keselamatan diorang....

macam-macam lagi lah....

barulah akan disukai dan disanjung sebagai orang atasan yang baek dan suke menolong orang bawahan die.....

contohnye : seorang bos yang slalu belanje pekerja die makan sebab kesian diorang takde duet sangat, akan dilabelkan sebagai bos yang baek.....


tapi pernah tak kite yang kat bawah ni paham masalah diorang....

masalah pengurusan yang diorang hadapi.....

bidang kuasa diorang....yakni sampai takat mane diorang berkuasa....

sampai takat mane diorang boleh buat keputusan....

sampai takat mane diorang boleh tolong.......

sebab kengkadang tu ade orang yang lebih berkuasa dari diorang....

diorang pun ade bos diorang sendiri jugak....

dan bidang kuasa diorang takleh melampaui kuasa bos diorang.....


oleh itu.....

sebelum kate yang si polan dan si polan ni begitu begini.....

selidik dulu....

kenape diorang buat macam tu....

kenape diorang tak boleh nak buat macam ni....

kalau betul diorang tak buat macam yang kite nak disebabkan diorang MALAS atau TAK PEDULIK.....

baru la boleh nak salahkan diorang.......


sebenarnye nak memahami keje orang atas lagi susah daripada nak memahami kehendak orang bawahan.....

sebab orang atasan penah jadik orang bawahan.....

tapi tak semua orang bawahan penah merasa jadik orang yang kat atas.......


oleh itu.........

JANGAN ASYIK SALAHKAN ORANG ATASAN KALAU DIRI SENDIRI TAK PERNAH DUDUK KAT ATAS untuk merasa payahnye jadik orang atasan ni.....


kesimpulannye.....

sebelum menuduh seseorang tu tak tolong atau tak buat macam yang kite nak....

cube kite letakkan diri kite kat situasi orang tu.....

"cube pakai kasut orang tu dulu ok....."


same je dengan orang atasan pun.....

buat keje yang dah diamanahkan dengan baek....






geddit????





renung-renungkan dan selamat beramal.....

serius ni.....!

renung-renungkan ape yang aku bebelkan ni....

6 tanda kaki:

eyena said...

err i mcm pening laa kejab2 atasan kejab2 bahawan..mujur takde org tepian..haha ok2 akanku renungkan..waaaa

fiz mr.beloved said...

hmmm..
setiap perbuatan or plakuan kita xleh nk puaskan hati semua pihak..
so redha & sabar je la..

najibah said...

wahahaha...umai tiba2 emo...btol3!!!ak stuju ngan ko neyh....=)....cuba pakai kasut orang atasan dulu..muat ke x kn..hehehe....=)...

Bp @ pengerindu.com said...

atas pun susah , bawah pun susah.. dunia dunia.

salam kenal
Mr.J

Mahmood said...

Your blog is very nice. The images are very beautiful. God is Great. Best wishes.

http://www.thedynamicnature.com

uchiha ct-k said...

-eyena-
hahahaha....fenin...fenin...
hehe...

-afizuddin-
btol3....huhu....

-jibah-
btol3....baru diorang tau betape susahnye jadik orang atasan ni...huhu...

-mr. j-
bukan dunia yang bersalah...tapi manusia yang jadikan dunia ni macam tu yang bersalah....huhu....manusia...manusia...huhu...
salam kenal jugak...

-mahmood-
thanks for ur compliment... :)