Aug 29, 2009

kenangan ramadhan yang lalu

* entri ini telah diedit dengan menambahkan gambar-gambar yang sesedap mate memandang.....kehkehkehkeh....*
pejam celik pejam celik dah seminggu rupenye ramadhan datang....
rase cam baru hari tu start....

hari tu mase tazkirah selingan kat surau pantai permai...
ustaz tu cakap jangan sebut bulan puase...

tapi sebut bulan ramadhan....

sebab puase tu hanyalah sebahagian
daripada ramadhan....
dan sambutlah ramadhan dengan meriah...bukan d
engan mercun....
hehe....


nape ntah ramadhan kali ni rase cam nak nostalgik sket....
asek terimbau ramadhan yang lepas-lepas....

hehe.....


aku ingat lagi mase zaman jahiliyah dulu....

(hehe...jahil la tu kan....tak tau pape lagi...hehe....)
mase aku darjah bape ntah.....
waktu rehat dok maen-maen kat tepi klas....

pastu dengan selambe nye aku petik bunga jejarum pastu hisap madu die.....
pastu kawan aku tegur....pastu die soh gi kumur....

time tu baru aku tau...
"oh...pas dah termakan something mase pose kene k
umur balik....nak kua kan sisa makanan tu...." hehe....

mane 1 aku??? hehe....

yang ni berlaku mase bukan bulan ramadhan....
aku tengah ganti pose mase tu...aku sorang je r...
pastu ade moto eskrem lalu....
kak iqa soh adek aku gi beli...
aku pun siap tempah lagi nak eskrem kon yang 50 sen tu.....
sambil tengah makan eskrem tu sambil tengok tv....

cite pe ntah....
pastu ade iklan milo cereal.....
dalam iklan tu die tanye...
"sudahkah anak anda bersarapan hari ini?"
aku yang tengah sedap menjilat eskrem tetibe teringat aku pose....
aihh...
terpakse r bagi eskrem yang masih ade banyak lagi tu kat orang laen...
naseb la ko labu.....

hehe.....

sedap weyh! hahaha....saje nak duge iman korang.... :p

kalo cite pasal ramadhan salah satu "elemen"nye adelah solat terawikh....

mase kecik-kecik dulu aku gi ngan kawan-kawan aku....awatif tarmizi ngan aisyah habali.... :)
ni la kawan aku yang paling lame aku kenal....

aisyah aku kenal mase darjah 1....

awatip mase darjah 2....
rumah kitorang dekat-dekat je....

jalan kaki tak sampai 2 minit pun....

slalunye diorang yang datang rumah aku sebab lagi dekat ngan surau....


dis is aisyah....
:: TESL :: uitm ::
single and i think still available...
silelah mengorat beliau...
dan silelah jenguk-jenguk blog beliau.....

kopikutakpekat



dis is awatip
:: quantity surveyor (QS) :: uitm

klasmet darjah 3-6 & form 4-5

kalo ko bace blog ni sori beb...
letak gamba yang blur ni....

tu la ko...kite nak amek gamba ko...ko taknak...
:-p

mase nak gi tu macam-macam la cite....
budak-budak....besela....
perjalanan nak gi surau adela dalam 10 minit camtu kot....
sebab dari rumah aku nak kene daki gunung kinab
alu....
huahuahua....

(eyh....kampung melayu tu banyak bukit tau....cerun-cerun lak tu....sape yang tak pakar bab naek bukit gune kete manual memang jadik mimpi ngeri r.....hehe....)

mase tu kalo abah yang jadik muazzin atau ima
m mesti aku akan bagitau diorang....
hehe....saje....bangge bapak sendiri yang lead.... :)

lagi 1.....

ni boleh dikatekan habit r....

bile dah masuk surau tu mase nak pakai telekung sume mesti kitoang pandang ke arah dinding...
aku penah cakap "kalau mahathir soh amalkan dasar p
andang ke timur...kite amalkan dasar pandang ke dinding...." hehe...
*aku rase cam pandang ke dinding ni ade kaitan rapat btol ngan aku....hehe.....err...family aku je yang paham ni....hehe....*

ini namenye takde koje.... F = - F [ newton's 3rd law of motion ]

budak-budak.....besenye memang buat 8 rakaat je r....
pas dah selesai tu dalam perjalanan balik "singgah" taman permainan jap....
port yang kitorang paling ske gelongsor roket....
.(skarang dah takde dah....)
gelongsor tu kene panjat tinggi macam dalam tiub....
pastu turun nye berpusing-pusing....

BESSSSSSTTTT!!!!!!
rase cam nak naek lagi je.....
hikhik......

slalunye kitorang saje duduk kat tengah-tengah lingkaran gelongsor tu sebab leh dari situ bleh tengok orang balik dari surau.....
sambil tu makan jajan yang beli dari kedai mase perjalanan balik tadi....
wuuu....best nye time tu.....

dan lagi 1....
kalo aku nampak abah balik dari surau cepat-cepat
aku rebahkan diri....baring kat gelongsor tu sebab taknak abah nampak aku kat situ....
hehe....
padahal bukannye bleh nampak pun....
gelap kot!
time tu lampu kat taman permainan tu 1 habuk pun tara
k.....

sampai form 3 kot aku, aisyah ngan awatip gi terawikh sesame....
bile dah besa-besa ni gi ngan family jerk...
tapi aku still rindu nak gi sesame ngan diorang.....huhu.
..
(cume skarang ni dah kurang komunikasi ngan dioran
g...)
mase kat matrik pun best gak....
untuk sahur slalunye cafe bukak smpai pkol 2 (kot....)
mmm.....
kengkadang tak bangun sahur pkol 5 pun....
kalo bangun pun aku kengkadang makan megi je....
mase tu aku terlebih rajen lak....

tunggu subuh pastu gi masjid kmk tu....
hee.....time tu je r baek....
mase kat masjid tu slalunye jumpe geng aku.....huda yusof.....
beliau memang agak alim walaupun tak nampak seperti itu sebab die takde r pakai tudung labuh sume....


die la yang menyedarkan aku pasal pandangan budak bukan KL terhadap budak KL nih.....
rupe-rupenye orang luar KL anggap orang KL ni sume jenis yang sosial....aku baru tau mase nih....terkejut gak....huhu.....
die punye point camni.... : ingat kan budak dari negeri *tuuuut* baik-baik....alim-alim....rupe-rupenye ade yang lagi teruk dari budak KL....

pas dari hari tu aku slalu tanye kengkawan aku yang dar
i negeri laen ape first impression diorang terhadap budak KL....and yup.....dey all think de same thing.....budak KL ni sosial....liar.... *adekah anda juge begitu???* aihh.....baru ku tau.....manusia ni sungguh tak pandai mengadili......

mase time bukak pose slalu nye aku ngan rumet aku nurul nadiah (bukan nadia fizik yer...) beli simple-simple je....
kenangan berpuase kat matrik tak banyak sangat...

but still.....
i miss dat moment.....
:)

F5T4 kolej matrikulasi kedah (kat changlun....hoho...) batch 0506

dah masuk U.....duduk kat 8th.....
aku rase ni la kenangan paling aku rindu kot.....
bukak pose dan sahur ramai-ramai kat kolej......
dengan geng-geng aku....

mase first year : wani, kak sue, G....

second year : wani, kaksue, mila, jibah kengkadang...
third year : wani, mila, jibah
:):):)
kalo ade majlis bukak pose ramai-ramai lagi seronok.....
dengan yang non-muslim pun join gak.....

sangat best....!
:):):)

pastu makan atas tikar.....
tak tau r caner nak gambarkan seronok tu caner.....
mase first year surau kat 8th blom bina lagi....
so slalunye pas bukak pose budak-budak balai islam bertungkus lumus bersihkan DM dan sediakan tempat untuk solat dengan dibantu oleh
makcik-makcik DM.....
bile dah second year tu selesa la sket sebab dah ade surau....
mase first terawikh tu rase cam tak saba nak "rasmikan" terawikh first kat surau tu....
heee.... :)

my beloved wani, mila and jibah.... :D
mase ifthar kolej tahun lepas....

mmm...kalo leh putar waktu rase cam nak balik semula ke zaman-zaman tu.....

k....
dah panjang na aku membebel....
dah pkol 5.55 pm dah lagi bape jam nak bukak pose....
slamat bukak pose dan berterawikh dan berpose untuk 23 hari lagi.....
dan akhir skali....
selamat beramal di bulan ramadhan al-mubarak......
:)

5 tanda kaki:

HanzSens3i said...

slm ct-k~
menggamit memori tul ramadhan kn?
hem~ ak pon rsa cmtu jga eh..
rmdhan kali ni mmg rsa best ja...
rsa 'zuq' ktakn..huhu~

uchiha ct-k said...

betol betol betol.....
ramadhan yang menggamit memori....
chewah!~

aisyahhani said...

aiyak.ade ke promote ak?hahahaha.malu neh*blushing*
btw,ak pon rindu time kite g teraweh.walaupon ak tak ingat sedetail ko ingat tp ak rase bende tu satu memori yg ak takleh nak tukar ganti.bestkan??hahaha.

Muhamad Saipul bin Fakir said...

aku tgk gambar kmk..rase cam pilu dan rindu plak...

uchiha ct-k said...

-aisyah-
haha.....msti r...
kte ske promot kengkwn kte....
hehehehehe...
btol3...
memori yg x bleh djual bli...
:)

-saii-
ahahaha....
perlu ke ckp cmtu?
hehe...
tp mmg btol pn....
rindu sesangat kt kmk...
huhu...