Jun 19, 2009

vaksin ade unsur bab i ?

dalam minggu lepas kita digemparkan (chewah!) dengan pengharaman vaksin yang digunekan oleh jemaah-jemaah haji kat indonesia yang dikeluarkan oleh majlis agame kat situ.........lebeh kurang laa....
sebabnye.....

ade unsur
"bab 1" dalam vaksin tu.....
dan hari tu mama cite die ade tengok 1 rancangan ni (amende ntah rancangan tu) bincang pasal hal ni la......

tetamu jemputan adelah sorang ustaz ngan sorang saintis....

dari mane ntah aku kurang ingat.....hehe....

tapi secara kesimpulannye adelah macam ni.......


kos untuk membuat vaksin bukannye memakan jutaan ringgit....malah puluh juta...mungkin ratus juta ringgit......(eh....ringgit ke dollar ha? ahhh...lantak la....tapi mahal gile nak mampos la kan....)
tak dinafikan mungkin memang ade unsur "bab 1" dalam vaksin tu.....
tapi vaksin tu diperlukan oleh jemaah haji untuk mengelakkan dari saket truk kat sane nanti....


*ni aku tambah sendiri : kita nak pergi tunaikan haji dengan badan yang sihat..
.supaya dapat kerjakan ibadah dengan sempurna dan selesa....jadi....perlukah kita nak elak amek vaksin tu?*

sebenarnye bukan vaksin tu je yang ade unsur "bab 1" tapi suntikan yang kita terima selama ni.....
rubella, BCG, malah suntikan untuk baby baru lahir pun tak dinafikan kemungkinan ade unsur menatang haram tu....

dan perlu diingatkan sekali lagi di sini.....

kos untuk buat sesuatu vaksin tu bukan setakat bapak...malah datuk moyang mahal!


ustaz tu ke....saintis tu ntah cakap.....

sekarang ni kalau tanye anak-anak kita.....ape diorang nak jadik bile besa nanti.....

ramai jawab nak jadik doktor.....tapi nape tak ramai yang nak jadik saintis?

*saintis ni meliputi ahli-ahli fizik, bio, kimia, geologi ngan maths*


padahal orang-ora
ng ni lah yang penting dalam mencari sesuatu penyelesaian bagi masalah-masalah orang-orang islam.....
bukan para alim ulama' je......


*bile dah jadik macam ni baru nak sedar....

vaksin ni slalu nye dibuat oleh para saintis ni....

dan para saintis ni kebanyakannye adelah non-muslim....
diorang tak tau halal-haram dalam islam....

kalau diorang tau sekalipun....
pedulik hape diorang....*


dan negara-negara kaye cam pak-pak arab tu sepatutnye sedar akan hal ni....

diorang patutnye boleh nak tampung kos perbelanjaan nak buat vaksin tanpa ade unsur-unsur yang meragukan....
malangnye....negara yang kurang kaye cam malaysia ngan indonesia yang sedar pasal hal ni....
nak buat caner........


*mmmm.....itu lah antara cab
aran kita yang memikul tugas sebagai saintis dan dalam masa yang same sebagai khalifah di bumi pinjaman ni.....
chewah!
tazkirah sket....hehe....

kalau vaksin ni....bidang yang terlibat adelah mikrobiologi kot....

dan bioteknologi pun tak terkecuali....

tapi orang laen yang luar bidang ni mahupun luar bidang sains ni pun bleh terlibat jugak....
tapi fenin r fale......
huhu......
lagi 1........
mmmmm......

kalau dah jadik macam ni boleh dikire sebagai darurat ke ek*


WALLAHU A'LAAM......

ouch!

0 tanda kaki: